Tuesday, October 23, 2007

Selamat Tinggal Lebaran

Salam sahabat. Sajak-sajak aku dalam blog ini (kecuali yang tersiar dalam MM) belum pernah tersiar di mana-mana dan semuanya sajak spontan yang aku garap sebelum post. Maka, baru sekejap tadi "terkorban" sajak "Selamat Tinggal Lebaran" yang dah siap tiga para tetapi tak sempat save dan post. Aduz! Sebelum ni pun ada tiga empat sajak yang "menjadi korban" teknologi dunia globalisasi ini. Itu takdir namanya. Kepada yang bertanya, aku sebenarnya dalam proses menghimpun sajak-sajak lama sejak 1979. Aku tak ada antologi sajak kecuali Segala Kasih yang menang Hadiah Sastera REMAJA ESSO-GAPENA IV, DBP 1987. Ada 30 buah sajak untuk bacaan remaja. Antologi tu dapat Hadiah Kedua (tidak ada tempat Pertama) dalam siri itu. Proses dokumentasi memang lambat kalau tak konsisten. Aku harap akan dapat sekurang-kurangnya 100 buah sajak yang aku anggap mewakili zaman yang kulalui hingga sekarang. Mungkin akan nampak perbezaan sajak-sajak awalku hingga sajak-sajak blog ini. Doakanlah aku berjaya. Terima kasih sahabat.

Sajak Selamat Tinggal Lebaran yang aku ingat tentang Kesyukuran melewati Ramadan yang kena berlapar dan berdahaga tapi yang lebih penting IBADAH bukan hanya dalam bulan itu sahaja.

No comments: