Wednesday, October 10, 2007

Laut Halaman Permainannya

Bermain dengan ombak
aku diajar menghitung jumlah sisik harap
untuk setiap pagi yang mercup
di rahang laut yang luas menganga.

Merengkuh dengan pengayuh
aku diajar membenamkan segala kekhuatiran
untuk setiap kail yang dicampak
ke padang rezeki yang penuh rahsia.

Meredah dengan perahu
aku diajar memintas alun nasib
untuk setiap usaha yang ditempa
ke ladang keringat yang mengucur pahala.

Lelaki itu mengajar aku tentang kekentalan
kesabaran memiliki sekian banyak tingkat
ketakwaan demikian semestinya berdarjat
di laut masih halaman permainan ikan-ikan.

Aku menatap langit-Mu, Rabbi
sewarna dengan laut rezekiku yang terbentang
tetapi yang jernih atau hitam itulah amalku
di laut hayat noda dan amalku sama menggelepar!

AMINHAD,
Pulau Indah - Putrajaya.

No comments: