Wednesday, April 01, 2009

Kisah Madu Pada Zaman Rasulullah

Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Sa'id al-Khudri, ceritanya: Ada seorang lelaki datang menemui Rasulullah, seraya berkata: "Saudara, saya sakit perut."
Rasulullah bersabda: "Minumlah ia dengan madu."
Orang itu lalu memberi minum saudaranya dengan madu kemudian datang lagi kepada Rasulullah SAW.
"Saya telah meminumnya madu, namun ia masih tetap sakit perut," kata lelaki itu. Baginda mengatakan itu sampai tiga kali lalu lelaki itu datang untuk yang keempat kalinya.
Rasulullah bersabda: "Minumlah ia madu."
Orang itu menjawab: "Saya sungguh telah memberinya minum madu, namun ia tetap sakit perut."
Baginda kemudiannya bersabda: "Allah Maha Besar dengan firmsn-Nya, dan yang berbohong adalah perut saudaramu."

(Sakit perut yang dimaksudkan dalam kisah ini ialah cirit-birit. Apabila Baginda Nabi SAW memberikannya sendiri sedikit madu, maka sembuhlah sakitnya. Hal ini disebabkan oleh karaktor madu yang berperanan sebagai resistan kuman/ bakteria).

1 comment:

MY PAINTING Seni Lukis said...

Cik Amin Terima Kasih masuk ke Blog MY Painting Seni Lukis. Saya rasa amat bertuah Encik Amin menjadi orang pertama memasuki sebaik saja saya memulakan Blog ini. Blog ini sebagai Blog Alternatif daripada Blog arisazizartiste.blogspot.com
Salam.