Wednesday, May 16, 2007

selamat hari guru 2007

apabila tiba hari guru, aku terkenang akan guru-guru yang secara tidak kusedari telah menjadikan aku tercebur dalam dunia kesuasateraan ini.. atas tuntutan naluri tentunya, aku menajdi deklamator dan penggubah puisi bagi guru-guru yang akan berhijrah meninggalkan sekolahku -- smk pulau lumut (pulau indah) sekitar 1971-73. di situlah agaknya mulanya mercup benih karyaku.
dengan bantuan guru-guru juga aku berjinak-jinak dengan dunia seni lukis. cikgu mohd ali kunji makarar, guru yng mula-mula mengenalkan aku dengan konsep modern art dan abstrak. itu semasa aku darjah 5!
di sekolah menengah, guru-guru menggalakkan aku menyertai pertandingan Manusia dan Alamnya anjuran Balai Seni Lukis Negara. aku sekadar mahu turut serta, bukan mahu menang kerana usiaku baru mencecah 14 tahun!
di mpti, johor bahru, aku masih giat melukis -- walaupun opsyenku, sains pertanian. aku mengadakan pameran solo sekitar j bahru, kl, kelantan dan terengganu sekitar 1982. ternyata bakat atau minat hanya tinggal begitu sahaja atas nama tugas di kebun jagung, kacang tanah, dan di reban ayam -- ketika aku bertugas di sarawak.
guru sememangnya penyuar lorong dan jalan kehidupan insan!
terima kasih cikgu!

apabila mendekati sdr shamsudin othman, naluriku kembali tergugah untuk kembali melukis. memang selama ini aku mengajar Pendidikan Seni Visual, tetapi rutin tugas yang mencuri waktu untukku bermain dengan berus dan warna.
apabila sdr shamsudin othman menceritakan bahawa Pak Samad akan mengadakan pameran seni lukis dengan menyertakan PUISI, aku teringat kembali semasa di mpti, jb sekitar 1982. aku antara pengasas Grup Teater Anak Sepi (G'TAS) selaku Pengarah Seni, pada Malam Sekuntum Senyum Secebis Rasa, aku mengadakan pameran solo lebih 20 buah lukisan abstrak (20"X30") dengan melampirkan sajak setiap satunya.
malam itu, tetamu khas datangnya dari DBP, KL, allahyarham sdr ma'arof saad (semoga rohnya dicucuri rahmat) dan sdr rogayah a. hamid, (barangkali beliau masih ingat aku menghulurkan sejambak mawar merah dengan serangkap puisi sulungku yang tersiar di dewan sastera - terdesak, apr 1979) betul-betul menggugah rasa kami yang menamakan diri sebagai anak seni yang kemudiannya berguru teater di taman seni budaya, jb atas bimbingan sdr jalil hamid, pegawai kebudayaan sdr hasan jali, pelakon sdr ismail jupri, shukor dll pelakon bangsawan handalan johor.
malam itu juga aku menyanyikan lagu puisi (sebagaimana biasa yang kami lakukan sewaktu kunjungan ke sekolah-sekolah sekitar jb).
begitu imbauanku setia datangnya hari guru....

1 comment:

MARSLI N.O said...

Tahniah sdr Aminhad. Cantik juga wajah blog sdr.